لحظه ها بدرقه راه سبز تان

به صفحه لحظه ها خوش آمدید؛ لحظه ها، نگاهی به دیروز و امروز دارد به امید عدالت ،آزادی وآگاهی فلش می زند. لحظه ها برای یاد و مشق زندگی به میان امده است.

۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

به نقل از بی بی سی BBC

تظاهرات در لندن در خصوص درگیریها در مناطق مرکزی افغانستان

تظاهرات در لندن

تجمع کنندگان در لندن با قرائت بیانیه ای به تظاهرات خود خاتمه دادند.
گروهی از افغانهای مقیم بریتانیا در مقابل سفارت افغانستان در لندن در اعتراض به آنچه تهاجم کوچیها (عشایر) به مناطق هزاره نشین می خواندند، راهپیمایی کردند.
این تظاهرات کنندگان که تعداد آنها چند صد نفر تخمین زده می شد معتقدند که طالبان از کوچیها استفاده کرده تا در مناطق هزاره نشین دست به خشونت بزنند.
کمی پیشتر از این تظاهرات در لندن، شماری از دانشجویان در کابل، پایتخت افغانستان، نیز در اعتراض به رویدادهای خشونت آمیز در بهسود و دایمرداد واقع در مناطق مرکزی افغانستان، دست به اعتراض زدند.
تظاهرات کنندگان در لندن با دادن شعارهایی از عملکرد دولت افغانستان در رابطه با حوادث بهسود و دایمرداد انتقاد کردند.
آنها همچنین از نمایندگان هزاره ها و بطور مشخص از عملکرد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان و محمد محقق از رهبران هزاره ها در مجلس نمایندگان افغانستان، در قبال این حوادث انتقاد کرده و خواهان استعفای آنها شدند.
تجمع کنندگان در لندن با قرائت بیانیه ای به تظاهرات خود خاتمه دادند.
در این بیانیه آمده است: "در روزهای اخیر، بار دیگر شاهد هجوم سازمان دهی شده دسته های مسلح با بیرق طالبان تحت نام کوچی به قریه های مناطق مرکزی افغانستان در بهسود و دایمرداد بوده ایم. کوچی ها در این تهاجمات، شماری از مردم محلی بی دفاع، به شمول کودکان و زنان را کشته، صدها خانه را به آتش کشیده و مزارع را ویران کرده اند."
در بخشی دیگر از این بیانیه گفته شده: "ما به عنوان شهروندان افغانستان توجه جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشر را به فجایع انسانی که در بهسود و دایمرداد می گذرد، جلب می کنیم. ما مظاهره کنندگان که امروز اینجا جمع شده ایم به هیچ جریان و گروهی وابستگی نداشته و تنها خود را متعهد به تحقق ارزشهای دموکراسی و جامعه آزاد بدون خشونت و مبتنی بر قانون می دانیم."
تظاهر کنندگان با اشاره به اصل 14 قانون اساسی افغانستان اعلام کردند که: "ما خواستار عملی شدن ماده 14 قانون اساسی برای اسکان کوچی ها می باشیم. حکومت باید گامهای عملی و عاجل در این راستا بردارد. کوچی های واقعی نیز بخشی از باشندگان افغانستان هستند اما جریانهای قبیله سالار در درون دولت با همدستی طالبان تحت نام کوچی دست به تهاجم و تاراج ده نشینان بی دفاع می زنند."
در همین حال دهها تن از روشنفکران و فرهنگیان افغانستان نسبت به حوادث بهسود و دایمرداد اظهار نگرانی کرده و آن را مانعی بر سر راه تفاهم و همبستگی مردم افغانستان خواندند.
کوچی های واقعی نیز بخشی از باشندگان افغانستان هستند اما جریانهای قبیله سالار در درون دولت با همدستی طالبان تحت نام کوچی دست به تهاجم و تاراج ده نشینان بی دفاع می زنند.
بخشی از بیانیه تظاهرات کنندگان در لندن
شمار ی از اهل قلم افغانستان در داخل و خارج از کشور با انتشار اعلامیه ای که زیر آن نام اکرم عثمان، مجاور احمد زیار، علی محمد زهما، محمد اعظم سیستانی، قسیم اخگر، داوود سرخوش، حمیرا نگهت دستگیرزاده، و حمید عبیدی دیده می شود، خواستار برقراری فوری نظم و امنیت در منطقه، جبران خسارات مصدومین، بازسازی مناطق تخریب شده، و شناسایی و تعقیب قانونی عوامل این حوادث شده اند.
پیشتر تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان (ولسی جرگه) به دولت هشدار دادند که اگر معضل میان کوچی ها (عشایر) و روستاییان را در بهسود حل نکند، هزاره ها دست به اعتراضات سراسری گسترده خواهند زد.
این نمایندگان مجلس که شمار آنها به دهها تن می رسد، از چند روز پیش در اعتراض به درگیری میان کوچی ها و روستاییان در مناطق بهسود و دایمیرداد ولایت وردک، دست به تحصن زدند.
درگیری مسلحانه میان کوچی ها و روستاییان هزاره در مناطق بهسود و دای میرداد، از اوائل هفته گذشته آغاز شد و چندین کشته بجا گذاشته است. همچنین گزارش شده که دهها خانه در این درگیری به آتش کشیده شده است.
نگرانی از این که این درگیری ها گسترش یابد و جنبه قومی به خود بگیرد، در حال افزایش است.
قبائل کوچی که اصلا به قوم پشتون تعلق دارند و از حدود صد سال پیش به این سو و با گرم شدن هوا برای استفاده از علفچر (چراگاهها) به مناطق مرکزی افغانستان می‌روند، ولی ورود آنها به این مناطق همواره با بروز تنشهایی میان این قبائل و روستاییان مناطق کوهستانی هزاره‌جات به همراه بوده است.
هزاره ها حکومت های حاکم بر افغانستان را همواره متهم به حمایت از کوچی‌ها کرده و گفته اند که دولت عمدا نمی‌خواهد مشکل میان کوچی ها و هزاره ها حل شود.
در حال حاضر نمایندگان هزاره ها خواستار اسکان کوچی ها شده و بر دولت فشار می آورند که برای کوچی ها زمینه سکونت دایمی را فراهم کند.
ماده چهاردهم قانون اساسی دولت افغانستان را مکلف کرده که کوچی ها را در مناطق مناسب اسکان دهد

منبع :BBC
http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2010/05/100523_l30_london_afghan_demos.shtml

هیچ نظری موجود نیست:

©

هرنوع بهره گیری ازمتن یا عکس این وبلاک با ذکرمنبع و یا نام صا حب اثر بلا ما نع است

Kuvien ja kirjoitusten kopiointi ilman tekijän nimeä on ehdottomasti kielletty