لحظه ها بدرقه راه سبز تان

به صفحه لحظه ها خوش آمدید؛ لحظه ها، نگاهی به دیروز و امروز دارد به امید عدالت ،آزادی وآگاهی فلش می زند. لحظه ها برای یاد و مشق زندگی به میان امده است.

۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

هجدهمین سالروز شهادت رهبر شهيد بابه مزاری؛ باشکوه در فنلند برگزار شد + عکس


هجدهمین سالروز شهادت رهبر شهيد بابه مزاری بطور باشکوه در فنلند برگزار شد

مراسم امسال تحت نام " ارزشهای دموکراتیک و حقوق بشر در افکار و سخنان شهید مزاری" در تالار مرکز فرهنگی شرق هلسینکی بصورت باشکوه و با حضور کم نظیر مردم برگزار شد. این مراسم که از سوی ستاد مردمی سازماندهی شده بود، در روز یکشنبه تاریخ 10/3/2013  از ساعت یک بعد از ظهر شروع  و در ساعت پنج بعد از ظهر خاتمه یافت. بعد از ختم مراسم،  شرکت کنندگان مراسم در رستوران مرکز فرهنگی باغذای افغانی؛ که بمناسبت سالگرد تهیه شده بود،  پذیرایی شدند  و مراسم در ساعت 7 شب به پایان رسید.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط  محترم آقای اسدی از فعالان اجتماعي  مقيم شهر هلسينکي آغاز شد. بعد از آن برای رهبر شهید استاد مزاری و شهدای مظلوم کویته فاتحه خوانده شد. سپس سرود ملی افغانستان نواخته شد و همه به احترام سرود ملی ایستادند.

خانم عزیزه محمدی مجری مراسم، یک پارچه شعر زیبایش را بخوانش گرفت و پروگرام مراسم را به سمع حاضرین رساند. محترمه خانم ثریا حسینی از بانوان فعال و فرهنگی مقیم شهر تامپری، پیام خانوادۀ  استاد مزاری را خواند. بعد، شاعر جوان و با استعداد آقای یما روستا یک پارچه از اشعار سرودۀ خود را خواند  که مورد توجه  و تشویق حاضرین در مجلس قرار گرفت.

آقای ذاکر حسین دانش، از فعالان اجتماعی مقیم شهر تامپری مقاله اش را تحت عنوان عدالت اجتماعی در افکار شهید مزاری خواند. وی در بخشی از سخنان خود گفت: « از اهداف مهم استاد مزاری برقراری عدالت اجتماعی و از بین بردن هرگونه تبعیض وتفوّق طلبی بود. هجده سال است که از شهادت این انسان بزرگ می گذرد، اما تاهنوز جامعۀ  افغانستان به آرمانها و اهداف والای شهید مزاری نرسیده است. هنوز در جامعه تبعیض و بی عدالتی است و حقوق مردم نقض می شود. بابه مزاری می دانست که تا عدالت برقرار نشود و تا تبعیض و ستم در افغانستان ریشه کن نشود، هیچ گاهی مردم افغانستان صاحب یک کشور آرام و پویا نخواهد شد. او به درستی همه ی درد ها، مصیبت ها وامراض جامعه را به خوبی درک می کرد، چون خودش در میان همین درد ورنج وستم زندگی کرده بود. بی شک او فرشتۀ  رهابخش توده های مظلوم ومحروم کشور بود. از این جهت است که شخصیت مزاری را نمیتوان به یک قوم وملیت خاصی خلاصه کرد زیرا او انسانی می اندیشید وانسانی به پیش می رفت و عدالت و برابری را برای همه می خواست».
Valokuva

در ادامۀ  برنامه، خانم مهناز حیدری از بانوان فرهنگی و فعال مقیم شهر تورکو، مقالۀ  خانم سیما نوری را تحت عنوان جایگاه زنان در اندیشۀ  شهید مزاری که از کشور ناروی برای این مراسم نوشته بود، بخوانش گرفت.
در بخشی از مقالۀ خانم  نوری آمده است: « رهبر شهید استاد مزاری، نقش زنان را از اساسی ترین اصول هر تشکل و نهاد اجتماعی، نظامی و سیاسی میدانست و به مادران در به ثمر رسیدن انقلابهای بزرگ فکری و همچنین تربیت فرزندان احترام می گذاشت. استاد مزاری میدانست که زن در افغانستان در حصار سنتهای قومی و قبیله ایست، زنی که برای خون بها، جانش به گرو میرود، زنی که راحت توسط تعیین شیربها  بین دو فامیل خرید و فروش میشود، زنی که هرگز رضایت او شرط ازدواجش نیست و مانند عروسک خانگی نقش ایفا میکند و عملاً هیچ نقشی در پیشبرد اهداف اجتماعی و سیاسی جز تکرار نقش های دیکته شدۀ مردان قبیله را  ندارد. مزاری آمد و با ذهنیت بخشیدن و بها  دادن به زنان و تأکید بر نقش آنها در سخنرانیها و دادن نقش های عملی گامهای سنت شکن و بلندی را برای اولین بار در بین رهبران گروههای اسلامی برداشت.

شهید مزاری در رابطه با حقوق زنان گفته است " این از انصاف دور است که بیاییم و قشر عظیم و زحمتکش جامعه را بگوییم که شما حق ندارید نسبت به سرنوشت تان و برای آینده تان تصمیم بگیرید و فکر بکنید. این در اسلام نیست، هرکسی که میگوید زن حق ندارد در جامعه دخالت بکند، در آیندۀ  جامعه تصمیم گیری بکند این خلاف اسلام است. اگر ما پیرو این پیامبر هستیم، نباید در این قرنی که این همه مردم می آیند و از حیوانات دفاع می کنند، ما در جامعه، یک قشر عظیم و زحمتکش و مؤثّر جامعه را محروم بسازیم. با این کار داریم اسلام را دفن می کنیم."  بنابر این استاد شهید  در آن برهه از زمان، با سیاستها و ایدئولوژیهای زن ستیزی طالبان و دیگر گروههای مخالف زنان به مبارزه پرداخت. جهت رشد فکری و تحصیل زنان و بکارگیری معلمین و متخصصین در هر مرز و محدوده ای که به امنیت آن اشراف داشت اقدام نمود و حقوق زنان را به رسمیت شناخت».
Valokuva

بعد از خوانش مقالۀ خانم نوری، سرود زیبای "ای خدا دل بی قراری می کند..."، با صدای دختران نوجوان مقیم کابل به سمع حاضرین رسید. سپس محترم سناتور غلام حسن ارزگانی از فرهنگیان مقیم شهر تامپری در رابطه با شهید مزاری و عدالت اجتماعی سخنرانی نمود. ایشان سالروز شهادت بابه مزاری را تسلیت گفت و اظهار داشت که استاد مزاری منادی عدالت اجتماعی بدست طالبان، این بازماندگان امارت امیرعبدالرحمن خان جابر و ستمگر به شهادت رسید. آقای ارزگانی در ادامۀ سخنانش فرمود: عدالت اجتماعی خواست همگان است و استاد شهید در این رابطه تأکید زیاد داشت. استاد مزاری در دوران جهاد و مقاومت و بعد ازسقوط دولت داکترنجیب الله و انتقال قدرت به گروههای مجاهدین، همیشه موضعش  انسانی و اسلامی بوده و تأکید براین داشت که ما خود، مشکلات و مسایل افغانستان را بدون دخالت خارجی ها در داخل کشور حل و فصل کنیم. اگر آرمانها و خواست های مزاری شهید عملی و اجراء می شد، امروز افغانستان وضع دیگری می داشت و قوای خارجی داخل افغانستان نمی شد. شهید مزاری در راه اهداف انسانی و ملی خود جان خود را از دست داد.


Valokuva

در ادامۀ این سمینار آقای حامد شفایی کارشناس امور اجتماعی و عضو هیئت منتخب حقوق بشر فنلند، سخنان شهید مزاری را از کتاب  احیای هویت گرد آوری و از دیدگاه ارزشهای دموکراتیک و حقوق بشر مورد تحلیل و تفسیر قرار داد. وی درابتدای صحبتهایش گفت: « ما امروز درسمینار یکی از شخصیتهای ملی وطن خود گرد هم آمده ایم تا سالروز شهادت او را گرامی بداریم. شخصیتی که دربحرانی ترین شرایط  فریاد عدالت اجتماعی و مشارکت مردم درقدرت و حقوق اقلیت های محروم وبحث انتخابات آزاد و عادلانه و بحث وحدت ملی، شمارش نفوس و اصلاحات اداری را مطرح نمود. او از حقوق زنان و حقوق اقلیتها با قاطعیت و جدیت دفاع نمود. مخالف جنگ بود و در سخنانش بارها آمده است که جنگها بر ما تحمیل شده و ما جنگ نمی خواهیم و خواست های مشروع خود را از راه مذاکره و مفاهمه بدون جنگ حل می کنیم. شهید مزاری با تمام وجودش محرومیت های اجتماعی، تعصبات، بی عدالتیها، استبداد و مظالم اجتماعی را احساس کرده بود وخودش نیز از محرومترین ومظلومترین ملیت های افغانستان بود».
سپس آقای محمد جواد سلیمی شاعر و فرهنگی مقیم شهر ساوون لیننا، با خواندن  قطعه شعر زیبایش  در وصف رهبر شهید،  شور و حال تازه ای به مجلس بخشید.

Valokuva

از دیگر سخنرانان این سمینار، محترم آقای داود رزم یار، سفیر کبیر پیشین افغانستان در اتحاد جماهیر شوروی سابق و از روشنفکران و رهبران جناح چپ بود. ایشان سخنان خویش را با این جمله آغاز نمود : "زنده آنست که نامش به نیکویی ببرند". سپس اظهار داشت: « امروز یاد بود هجدهمین سالگرد شهادت بابه مزاری است. اگر چه ایشان از لحاظ  فیزیکی دربین ما نیست، اما زنده است. اینها زنده های جاوید هستند و هرگزنمی میرند ».

آقای رزم یار در ادامه سخنانش افزود: « من به نوبۀ خود صادقانه اعتراف میکنم  که نه ازلابلای این کتاب (اشاره به کتاب احیای هویت) و نه مستقیمـاً از طریق شما، بلکه ازجانب دوستان خود که در افغانستان در آن شرایط  حضور داشتند ونشست هایی که با بابه مزاری داشتند، بارها تأکید میکردند که مزاری شهید صلح می خواست، فلسفۀ بزرگ سیاسی اش تأمین عدالت اجتماعی بین تمام اقوام وملیتها ومردم افغانستان بود. آخرین تلاشهای مزاری شهید، تأمین صلح و ختم جنگ بود».
آقای رزم یار درقسمت دیگری از سخنانش گفت: « مزاری بزرگ با اخلاق شریفانه و انسانیی که داشت علیرغم آنکه با گوشت و پوستش احساس خطر می کرد، واضح بگویم  به دروازۀ  دشمن رفت تا صلح را بر قرارکند و متأسفانه در این آرزو موفـّق نشد».

Valokuva

در نیمه های سمینار، آقای نصرالله پیک مستند ساز، عکاس و خبرنگار و یکی از همراهان روزهای سخت بابه مزاری به جایگاه و تریبون سخن قرارگرفته و خاطرات خود را از روزهای حماسه و خون و مقاومت به حاضران گفت. ایشان در قسمتی از سخنانـش  گفت:   «  امروز، ما در سوگ مردی نشسته ایم که در میدان آزادی خواهی، وحدت ملی، عدالت اجتماعی و برابری  شجاعانه رزمید و با خونش این ارزشهای والای انسانی را بارور کرد». آقای پیک گفت: « هر چه که من کلمات و واژه ها را در کنار هم بگذارم جای سخنان دل نشین خود بابه را نمی گیرد و به این خاطر ترجیح دادم که قسمتهایی از سخنان بابه را که در وقتها و مناسبت های مخلتف بیان شده است بصورت تصویری تهیه کنم و در اختیار شما قرار دهم. این سخنرانیها همه از کابل است که بخشی از آن در تپه سلام، در دانشگاه کابل و در منزل خود بابه  مزاری در ناحیۀ کارته سه  فیلمبرداری شده است. کیفیت تصویر خوب نیست، اما مهم سخنان ارزشمند آن روز بابه است که در این فیلم گرد آوری شده است. باید بگویم که در آن روز ها رسانه مانند امروز نبود. خبرها از چار دیواری کابل و نهایت از افغانستان فرا تر نمی رفت. آن روزها فضا بس تاریک و سنگین و عالم سوز بود. موج تفرقه و نفاق آتش گلوله ها از زمین و آسمان می بارید. اما من رسالت پیام رسانی و تصویر گیری آن حوادث و روز های سخت را به عهده داشتم و خوشحالم  که امروز بخشی از آن صداها و تصویرها در دست مردم ما و در اختیار ملت افغانستان است و صادقانه از آن سرزمین و اوضاع و حقایق آن وقت کشور سخن می گویند».

آقای پیک بعد از سخنرانی اش، گزیده ای از سخنان شهيد مزاری را تحت عنوان " نگاهی به سخنانی بابه مزاری" به نمایش گذاشت. در اين مستند بیشتر سخنان بابه مزاری در رابطه با انتخابات، مشارکت مردم در قدرت، حقوق زنان، راههای حل مسایل افغانستان، عدالت اجتماعی، حقوق ملیتهای محروم، اهمیت مراکز علمی چون دانشگاه و نقش استادان و فرهنگیان در پیشرفت کشور بود.
Valokuva

سپس آقای محمدرفیق رجا حقوق دان، نویسنده  و پژوهشگر به سخنرانی پرداخت. ایشان در رابطه با چگونگی مشارکت از دید شهید مزاری صحبت نمود. ایشان درقسمتی ازسخنان خود اظهار داشت: «  پس از پیروزی مقاومت ملی، اولین کسی که در تاریخ افغانستان مشارکت ملی را مطرح کرد، شهید مزاری بود. مشارکت ملی زمانی مورد بحث است که حاکمیت ملی بگونه ای انحصاری در اختیار قبیله ای, حزبی و یا شخصی قرار داشته باشد. به دلیل عقب ماندگی های تاریخی؛ افغانستان در فقدان احزاب سراسری ملی؛ در قیمومیت قبیله ای خاص قرار داشته و دارد. به همین دلیل شهید مزاری برای احیای هویت ملی و مشارکت همه ای اقشار و ملیت ها تلاش کرد. ایشان ساختارحاکمیت ملی و مسألۀ حضور و مشارکت ملیت های محروم را طرح کرد. تا آن وقت این ملیت ها و اقوام حضور و هویت شان در جامعۀ  افغانستان مورد انکار بود، زیرا حاکمیت ملی؛ که مبتنی بر انتخابات و مشارکت اقشار مختلف مردم باشد، وجود نداشت. شهید مزاری در برابر استبداد و دوام حاکمیت مطلقه مقاومت کرد و برای تأمین عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی و مشارکت عادلانۀ  اقوام و ملیت ها تلاشها و فعالیتهای مؤثـّر داشت».

در ادامۀ بحث مشارکت و نقش سازمانها و احزاب، آقای رجا گفت: « احزاب و سازمانهای اجتماعی پدیده های زمینی بوده و قابل نقد اند و از تقدّس آسمانی برخوردار نیستند.  بنا براین مردم بر اساس منافع ملی و اجتماعی شان رهبران  سیاسی و احزاب را در حد تقدّس بالا نبرده و عملکرد آنها را مورد نقد، ارزیابی و کنترل  قرار دهند».

آقای رجا در خاتمه اظهار داشت که  « مشارکت تمام اقوام و ملیت ها بر اساس پذیرش و تحمل همدیگر امکان پذیر است و باعث تقویت حاکمیت ملی و دموکراسی از طریق انتخابات می شود. از راه مشارکت، حقوق اساسی شهروندان تأمین می گردد و از محرومیت اجتماعی و تبعیض کاسته می شود.

Valokuva

سپس مقاله ای را که محترم داکترحسین یاسا، روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی از کشور آلمان برای مراسم ارسال داشته بود با عنوان "اگر مزاری می بود" توسط  خانم مریم موسی پور از بانوان فعال شهر یواسکوله به خوانش گرفته شد. درقسمتی از این مقاله آمده است: « شهید عبدالعلی مزاری یکی از همان بزرگ مردانی بود که زندگی اش را برای تأمین یک نظام مبتنی بر عدالت سیاسی , اقتصادی و اجتماعی با تحقق دموکراسی و اشتراک تمام اقوام ساکن افغانستان بدون در نظرداشت هر نوع برتری طلبی قومی, زبانی و مذهبی فدا کرد و در راستای تحقق این اهداف نیک مبارزه کرد و زندگی خود را برای این آرمان مقدس ایثار نمود. بدون شک مزاری, درتاریخ مبارزات افغانستان بعنوان رهبری که برای چنین ارزشها خونش را قربانی نمود برای همیشه نامش را در اوراق زرین تاریخ مبارزات حق طلبانه و عدالت خواهانه ثبت کرده است. گرچه از شهادت مزاری هجده سال می گذرد؛ اما همه ساله به یاد بود او، مراسم پرشور و با شکوهی در افغانستان و کشورهای مختلف از سوی رهروان آن شهید برگزار می شود. تجلیل گسترده و بزرگداشت با شکوه از آن انسان بی نظیر تاریخ کشور، نشان میدهد که او نه تنها یک رهبر با آرمانهای بلند و انسانی بود بلکه راهنمای خط عدالت اجتماعی و برابری برای میلیون ها انسان از نسل های امروز شده است».
در قسمت های پایانی مراسم، آقای عنایت یاری جوان با استعداد و هنرمند مقیم هلسینکی با خواندن شعر رنجهای مهاجر افغان به سبک هنر رپ به مجلس تنوع و تحرک تازه داد و با استقبال گرم حاضرین در تالار رو برو شد.

Valokuva

آخرین سخنران، آقای نبی قانع زاده، نویسنده، روزنامه نگار و فعال اجتماعی مقیم شهر هوینکا بود که مقاله ای را تحت عنوان ارزشهای دموکراسی و حقوق بشر در افکار شهید مزاری تهیه دیده بود. چون زمان برنامۀ  سمینار رو به پایان بود، بنا بر ضیقی وقت، آقای قانع زاده از خوانش مقاله اش صرف نظر کرد.

قابل یادآوری است که استاد علیزاده مالستانی، مجتهد، متفکر و نویسندۀ  مقیم افغانستان، مقاله اش را تحت عنوان "آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری" در صفات رهبر شهید استاد مزاری نوشته و برای سمینار ارسال داشته بود که بدلیل غایب بودن شخصی که قرار بود مقاله ای ایشان را بخواند از وسط  برنامه سمینار به آخر برنامه متنقل شد تا شخص مورد نظر به سمینار حضور یابد و بعد در آخر برنامه با تأسف بدلیل ضیقی وقت، مقالۀ  وزین ایشان قرائت نشد. علاقمندان می توانند مقالۀ  ایشان را در وبسایت جمهوری سکوت که به تازگی نشر شده است، مطالعه نمایند. 
   
درآخر این سمینار باشکوه، آقای داکترعبدالحسین مهدوی مسئول ستاد مردمی به نمایندگی از ستاد مردمی از همه شرکت کنندگان که از سراسر فنلند تشریف آورده بودند، دست اندرکاران و برگزارکنندگان، سخنرانان، مقاله خوانان، شاعران، انتظامات، آشپز و همکارانش، عکاسان و فیلمبرداران و غیره، اظهار سپاسگزاری و قدردانی نموده  برای صلح و آرامی وطن و اتحاد و همبستگی مردم دعا نمود.  
مراسم با کفیت عالی و رضایت شرکت کنندگان به پایان رسید و پس از ختم پروگرام غذای افغانی که تهیه دیده شده بود، صرف شد.
تهیه گزارش: بخش فرهنگی، ستاد مردمی مراسم سالگرد بابه مزاری در فنلند 
عکاس: علی محمدی ، بشیر پیک 
Valokuva

Valokuva
اسدی 
Valokuva

Valokuva
ثریا حسینی 
Valokuva
یما روستا
Valokuva
داکر حسین دانش 
Valokuva
مهناز حیدری
Valokuva
سناتور ارزگانی
Valokuva
حامد شفایی
Valokuva
محمد جواد سلیمی
Valokuva
داود  رمزم یار
Valokuva
پیک
Valokuva
محمد رفیق رجا
Valokuva
مریم موسی پور
Valokuva
عنایت یاوری
Valokuva
نبی قانع زاده 
Valokuva
داکتر مهدوی
Valokuva
عریزه محمدی
Valokuva

Valokuva


Valokuva

Valokuva

Valokuva
انتظامات
Valokuva

Valokuva

Valokuva

Valokuva

Valokuva

Valokuva

Valokuva

Valokuva






هیچ نظری موجود نیست:

©

هرنوع بهره گیری ازمتن یا عکس این وبلاک با ذکرمنبع و یا نام صا حب اثر بلا ما نع است

Kuvien ja kirjoitusten kopiointi ilman tekijän nimeä on ehdottomasti kielletty