لحظه ها بدرقه راه سبز تان

به صفحه لحظه ها خوش آمدید؛ لحظه ها، نگاهی به دیروز و امروز دارد به امید عدالت ،آزادی وآگاهی فلش می زند. لحظه ها برای یاد و مشق زندگی به میان امده است.

۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

مراسم بزرگداشت و يادبود شهداي افشار

کاظم وحیدی

مراسم بزرگداشت و يادبود شهداي افشار كابل، امسال در روز جمعه 21 دلو برخلاف سال گذشته در هوايي كاملاً بهاري (گرم و آفتابي) با حضور بر مزار شهدا، برگزار گرديد.

 در اين مراسم كه ابتدا مردم در مسجد خديجه الكبرا تجمع نمودند، آقاي سرور جوادي سخنراني نموده و بيشتر روي اين نكته تأكيد داشت كه به دليل فقدان اصول و قاعده و باوري ميان سياست مداران كشور ما، نمي توان روي قول و ادعاهاي آنان تكيه نمود. وي اين را نيز خاطرنشان ساخت كه تاكنون هيچ پشتوني چه آناني كه ادعاي روشنفكري مي كنند و چه ديگرا قشارشان، حتا يك بار هم جنايات عبدالرحمان و طالبان را محكوم نكرده اند. وقتي كه آقاي اشرف غني براي همكاري در مبارزات انتخاباتي اش با ما تماس گرفت، ما پيشنهاد داديم كه يك بار جنايات عبدالرحمان و طالبان را محكوم نمايد، او بارها تكرار كرد كه جنايت عبدالرحمان و طالبان مثل روز روشن بود، اما زماني كه از او خواستيم تا اين گفته ها را رسما و از طريق رسانه ها اعلام نمايد، وي سه روز وقت خواست و پس از اين كه يك هفته گذشت و خبري از او نشد، ما تماس گرفتيم كه چه شد، صريحاً گفت كه قومم ناراحت مي شود!!

وي همچنين در رابطه با عناصر متعلق به شوراي نظار ديروزي گفت كه يونس قانوني وقتي خود را براي رياست پارلمان كانديد كرده بود، تأكيد مي كرد كه عبدالرحمان و سپس طالبان چه ها كه با مردم هزاره ننموده است و به همين دليل ما بايد متحد شويم. من در جواب گفتم كه، آقاي قانوني از گذشته ها ياد نكنيد چون شما در افشار كارهايي انجام داديد كه براي مردم ما قابل فراموش كردن نمي باشند. به جاي اين حرفها بياييم و ببينيم كه روي چه اصولي به توافق رسيده مي توانيم. آقاي جوادي اضافه نمود كه رهبران سياسي در خفا بسياري از اين مسائل را محكوم مي كنند و ظاهراً هم با ما ابراز همدردي مي نمايند، اما اگر از آنان خواسته شود كه در حضور مردم و رسانه ها بيايند و بر سر مزار شهدا اعلام اشتباه نمايند و از شهدا طلب بخشش كنند، از اين كار سر باز مي زنند كه اين نشانه ي عدم صداقت آن هاست.
 
وي در پايان ابراز اميدواري نمود كه تا سال ديگر اين آرزو تحقق يابد و مسوولين جنايت افشار به جرمشان اعتراف نمايند و اين پيروزي بزرگي براي مردم و التيامي بر زخم هايشان خواهد بود.

پس از آن حضار از مسجد خارج شده و رهسپار مزار شهدا شدند. در آن جا نخست آياتي از قرآن مجيد تلاوت گرديد و سپس آقاي گيزابي به سخن گفتن پرداخت و از مردم هزاره گلايه نمود كه چرا از جمعيت يك و نيم مليوني هزاره هاي دشت برچي تنها 300 نفر در اينجا حضور پيدا مي كنند و اين نشان دهنده ي آن است كه هزاره ها دچار فراموشي تاريخي شده اند و ستم و جنايت بر خود را به راحتي فراموش ميكنند. اگر از زمان عبدالرحمان بيش از صد سال مي گذرد، از افشار تنها 19 سال گذشته است!! مزار شهدا حتا هموار نشده است چه برسد به اين كه موزاييك شود و سرش پوشيده گردد تا از اين به بعد مراسم يادبود همينجا و بر سر مزار قربانيان برگزار شود. البته وضع آرامگاه شهيد مزاري در مزار به مراتب بدتر از اينجاست. بايد احساسي پيدا شود و مردم كاري بكنند.

مراسم با فاتحه خواني و گذاشتن دسته هاي گل بر مزار شهدا و دست آخر دعا نمودن به ارواح شهدا به پايان رسيد.


نكته ي قابل توجه اين است كه تعداد مشتركين علي رغم خوبي هوا بيشتر از سال گذشته نبود. سال گذشته بسياري از كساني كه قول داده بودند كه حتماً در مراسم شركت خواهند كرد، متأسفانه بسياري شان بدي هوا را بهانه قرار داده بودند، درحالي كه نسل گذشته و زماني كه فاجعه ي افشار رخ داده بود، به مراتب بيشتر از دانه هاي برف رحمت امروزي، گلوله هاي مرگ آفرين بر مردم مي باريد كه اين نكته ما را نسبت به نسل تحصيل كرده ي مان سخت دچار نگراني مي نمايد. با همه ي اين ها، امسال نيز بسياري از دوستاني كه از طريق فيسبوك قول داده بودند كه در مراسم شركت خواهند كرد، هرگز بر مزار شهدا حضور نيافتند!! اين كه چرا، بايد خودشان پاسخ دهند.
عکس ها از علی بهرامی و یونس انتظار
منبع : شبکه ی سراسری مردم هزاره

هیچ نظری موجود نیست:

©

هرنوع بهره گیری ازمتن یا عکس این وبلاک با ذکرمنبع و یا نام صا حب اثر بلا ما نع است

Kuvien ja kirjoitusten kopiointi ilman tekijän nimeä on ehdottomasti kielletty