لحظه ها بدرقه راه سبز تان

به صفحه لحظه ها خوش آمدید؛ لحظه ها، نگاهی به دیروز و امروز دارد به امید عدالت ،آزادی وآگاهی فلش می زند. لحظه ها برای یاد و مشق زندگی به میان امده است.

۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

ورزش مأموریت صلح



تیمو ویرتنن و پاولی- سفیر فنلند
ورزش علیه خشونت، ورزش مأموریت صلح

روز چهارشنبه ۲۶ اسد ۱۳۹۰ تیمو  ویرتنن قهرمان بوکس کشور فنلند و ملقب به «شیر فنلند» به دعوت رسمی لیسه عالی معرفت برای انجام یک مسابقه‏ی دوستانه از لیسه دیدار نمود. در این دیدار آقای پاولی یروین‏پا، سفیر فنلند در افغانستان، نیز تیمو ویرتنن را همراهی می‏کرد. به همین مناسبت محفل با شکوهی در لیسه عالی معرفت برگزار شد. در این محفل جمعی از مقامات بلندپایه‏ ی کمیته ملی المپیک افغانستان، جمعی از مقامات آیساف در افغانستان، تعدادی از تیم‏های ورزشی مربوط کمیته المپیک افغانستان، رییس، معاون و جمعی از اعضای شورای سرپرستی لیسه عالی معرفت، تمام هیأت اداری و تدریسی لیسه و دانش‏آموزان صنف‏های هفتم تا دوازدهم اعم از دختران و پسران حضور داشتند.
محفل رأس ساعت هشت صبح، با تلاوت آیات قرآن کریم توسط نصیر احمد سهرابی آغاز شد. سپس عزیز الله رویش، منشی شورای سرپرستی و مسئول روابط لیسه عالی معرفت، ضمن معرفی مهمانان، تشریف‏آوری ایشان را در این لیسه خیر مقدم گفت. اولین سخنران محفل آقای عارف سخی زاده، رییس بخش تربیت بدنی کمیته ملی المپیک، بود. وی ضمن سایر صحبت‏های خویش، از مسئولین لیسه عالی معرفت، به ویژه استاد عزیز رویش و داکتر انور یوسفی به خاطر اقدامات نیک شان، هم در بخش معارف افغانستان و هم در بخش ورزش، تقدیر و تشکر کرد. وی همچنین از مردم افغانستان، به خصوص جوانان و دانش ‏آموزان خواست تا در کنار تحصیل علم و دانش، همیشه ورزش کنند و از این طریق برای کشور خویش افتخار و نیک‏نامی کمایی به دست آورند.
آقای هاشم کریمی، در حال اجرای نمایشات ورزشی
آقای حیدری، مربی ورزش رزمی نیو فول کانتکت، سخنران بعدی محفل بود. وی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین لیسه عالی معرفت، به خاطر پیشبرد برنامه‏ های سالم تعلیمی و ورزشی از مسابقات ورزشی یاد کرد که تیم نیو فول کانتکت افغانستان موفق به دست آوردن ده‏ها مدال طلا، نقره و برونز گردیده و به این طریق بیرق افغانستان را سربلند نگه داشته اند. از جمله‏ی این مسابقات یکی هم مسابقه‏ای است که چند روز قبل در کشور آذربایجان برگزار شد. وی در کنار اینکه جوانان و دانش‏آموزان را به ورزش تشویق کرد، از دوران مهاجرتش در کشور ایران یاد نمود و اینکه با چه سختی‏ها و مشکلات تمرینات ورزشی خویش را تعقیب می‏کرد تا اینکه سرانجام موفق به دریافت افتخارات امروزین شد. او گفت من همیش آرزو داشتم تا روزی به نمایندگی از مردم افغانستان در مسابقات بین‏المللی شرکت کنم و از این طریق کشور خود را برای جهان و جهانیان معرفی کنم. خوشحالم از اینکه امروز جمعی از شاگردانم با وجود امکانات کم در مسابقات ملی و بین‏المللی شرکت می‏کنند و برای کشور مدال می‏آورند، در حالی‏که حریفان شان کسانی اند که امکانات کافی در اختیار دارند.
به تعقیب آقای حیدری، آقای پالی جاروین‏پا، سفیر کشور فنلند روی استیژ تشریف آورد. آقای پالی ضمن معرفی مختصر از کشور فنلند، از کمک‏های کشورش در افغانستان یاد کرد که شامل ۲۰۰ نفر سرباز، مساعدت‏های صحی و آموزشی به ارزش ۷۵ میلیون دالر می‏ باشد. وی همچنین از اعضای لیسه عالی معرفت به خاطر اقدامات شان برای رفع تبعیض علیه زنان و راه‏اندازی برنامه‏های تعلیمی و ورزشی تقدیر و تشکر کرد.
بعد از صحبت‏های آقای پاولی، تیم ورزشی ITF معرفت نمایشات زیبای ورزشی انجام داد که مورد استقبال گرم حاضران در محفل قرار گرفت. بعد از این تیم، تیم ورزشی نیو فول کانتکت مربوط کمیته ملی المپیک نمایشات زییایی را انجام دادند. محمد‏هاشم کریمی، استاد کانگ‏فو و رییس فدراسیون‏های کمیته ملی المپیک افغانستان در صحبت مختصر خویش از لیسه عالی معرفت و برنامه‏ های سالم و نیکوی آن تقدیر و تشکر کرد. وی گفت دعوت‏نامه این بار تحت نام لیسه عالی معرفت بود، امیدوارم دعوتنامه‏ی بعدی را تحت نام دانشگاه معرفت دریافت کنم. وی بعد از صحبت‏های خویش، یک نمایش مختصر و زیبای ورزشی انجام داد که باعث شور و هیجان محفل گردید. به تعقیب آقای کریمی، آقایان حیدری و سخی زاده نیز با حضور در صحن محفل به اجرای نمایشات زیبای ورزشی پرداختند که از سوی حاضران محفل به گرمی استقبال شد.
تیمو ویرتنن در سخنانش از آمدن خود به افغانستان ابراز خوشحالی کرد و افزود: سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۵ را به نام «سال تربیت بدنی» مسمی کرد و برنامه‏ای را تحت عنوان «ورزش علیه خشونت، ورزش مأموریت صلح» ایجاد کرد و از کشورهای جهان خواست تا به این برنامه بپیوندند و جهت ترویج ورزش تلاش کنند. کشور فنلند نیز به این درخواست پاسخ داد و به ترویج ورزش در افغانستان پرداخت. آقای تیمو از کمک‏هایش برای مکاتب افغانستان یاد کرد و افزود که او تا کنون شش بار برنامه‏های ورزشی به قصد جمع‏آوری کمک برای مردم افغانستان به راه انداخته و این هفتمین بار است که خودش کمک‏های جمع‏آوری شده را به افغانستان می‏ آورد و برای لیسه عالی معرفت تقدیم می‏کند. وی گفت که قبل بر این نیز با اجرای نمایش‏های کوچک ورزشی برخی از مکاتب افغانستان را حمایت کرده است. وی هم چنین ضمن تشویق جوانان به ورزش، یادآوری کرد که در ورزش مردمان مختلف از سراسر دنیا با هم مسابقه می‏دهند ولی بعد از مسابقه با هم دوست می‏شوند و این دوستی‏ها سرآغاز پیوندهای عمیق‏تری می‏گردد.
سخی زاده، تمیم و تیمو  ویرتنن
آقای پاینده اختری رییس بخش بوکس کمیته ملی المپیک افغانستان در سخنانش از رییس جمهور افغانستان خواست تا به ورزش توجه جدی‏تر کند و ورزشکاران را بیشتر مورد حمایت و تشویق قرار دهد. وی بعد از صحبت مختصر خویش، همراه با آقای تیمو برتنن به یک مسابقه‏ ی دوستانه پرداخت که از سوی حاضران به گرمی استقبال شد. همچنین آقای تیمو با آقای تمیم، یکی از قهرمانان بوکس افغانستان، مسابقه‏ی دوستانه‏ای انجام داد.
در آخر برنامه، آقای پالی یک بار دیگر ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین لیسه عالی معرفت جهت راه‏اندازی این برنامه‏ی جالب و خاطره‏انگیز، هدایایی را که برای دانش‏ آموزان این لیسه آورده بود همراه با پرچم کشور فنلند، به مسئولین لیسه تقدیم کرد. آقای تیمو برتنن نیز لباس قهرمانی خویش را به کمیته ملی المپیک و دستکش‏های بوکس خویش را برای آقای پاینده اختری تقدیم کرد. در مقابل مسئولین کمیته المپیک نیز هدایا و تقدیرنامه‏های خویش را برای آقای پالی، تیموبرتنن و مسئولین لیسه عالی معرفت تقدیم کردند.
محفل رأس ساعت یازده قبل از ظهر در میان شور و هیجان حاضران خاتمه یافت.
منبع > http://www.marefatschool.org/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D8%8C

۲ نظر:

صادقي بامياني گفت...

برادر گرامي ام سلام
اميدوارم كه صحت مند و موفق باشي
مصروفيتهاي پياپي و عدم دسترسي به انترنت باعث شده بود كه نتوانم به وبلاك و سايتهاي دوستان سر بزنم به همين خاطر بعد از مدتها كه سايت زيبا و وزينت را مشاهده كردم خوشحال شدم از خداوند موفقيت و صحت مندي برادرم را آرزومندم
موفق باشي اخوي گلم

نصرالله پیک (N.Peik) گفت...

به برادر عزیز و خوب ام سلام عرض ادب دارم
خرسندم که شما خوب و سلامت هستید این خود بهترین نعمت است که شا هد آن هستم وخوش حالم که اینک از این طریق باردیگر با شما سخن میگویم هرچندکه بسیار دیر باشد.
من هم با مصروفیت های که داشتم نتوانستم به وبلاک ام برسم وبه موقع به شما و دوستانم ارتباط بر قرار کنم از این بابت از شما و دوستان که امدند سر ی به این خانه زدند ودست خالی برگشتند پوزش می طلبم
موفقیت مزید اخوی عزیز را آرزومندم

©

هرنوع بهره گیری ازمتن یا عکس این وبلاک با ذکرمنبع و یا نام صا حب اثر بلا ما نع است

Kuvien ja kirjoitusten kopiointi ilman tekijän nimeä on ehdottomasti kielletty